Az önismereti foglalkozások alkalmával a drámajáték, mint módszer segíti a munkánkat. A lakásotthonokban élő gyermekek, fiatalok jobban ki vannak téve a veszélyeztető tényezőknek (drog, dohányzás, alkohol…) A drámapedagógia gyakorlatsorai képessé teszik a gyermekeket arra, hogy az életben jobban megállják a helyüket, felkészíti őket arra, hogy idegen környezetben is feltalálják magukat, merjenek véleményt nyilvánítani, merjenek megszólalni, könnyebben tudjanak kialakítani baráti kapcsolatokat, tudjanak NEM-et mondani a számukra veszélyt jelentő helyzetekre.
De mi is a drámapedagógia, s hogyan segíti ezt? Egy kis kitekintés: A drámapedagógia, azt a művészetpedagógiai tevékenységet jelenti, melynek alkalmával a dráma és színház eszközrendszerének segítségével folyamatos együttlét során neveljük a gyereket. A drámapedagógia birodalma a megismerés örömétől a kifejezés öröméig terjed. Kihasználja, felhasználja a gyermekek kreativitását, belelátását és másfajta szemléletmódot közvetít. A gyermek jövője a jelenére épül és a gyermeknek teljes valójában bele kell bocsátkoznia a MA megfigyeléséhez, értékeléséhez, felkutatásához. A gyermeket úgy kell nevelni, hogy harmóniában legyen. Hangsúlyozottan épít a gyermek képzeletére, azonosulási, beleélési készségére, kettőstudatára, szerepjátszó képességére, improvizációs hajlandóságára és kreativitására. Közösségben, kiscsoportos formában képzeli el a felnőttel való együttjátszásra épülő nevelést. Arra törekszünk, hogy a gyermek a világban otthonosan mozgó, harmonikus személyiséggé váljon.
A drámapedagógiai nevelés során minden gyermek sikerélményhez jut, örömét leli az életben. Erősíteni kell a pozitív önértékelésében, autonóm törekvéseinek kreatív képességeinek kibontakoztatását.
Célunk a kellemes csoportlégkör kialakítása, melyben eleinte a játékosság, felszabadult légkör uralkodik, és ennek a megtartásával érjük el a játékosságból kinövő alkotó hozzáállás megszületését.
A drámajáték erősíti a kapcsolatok kialakítását, megerősítését, működését; lehetővé válik, hogy a peremhelyzetű gyermekek csoportban elfoglalt helye megváltozzon. Segíti az igazságérzet fejlődését, a konfliktuskezelés helyes módjának kialakítását.
Legfontosabb alapelv a játékosság, a gyermekek tapasztalatszerzés közben rácsodálkozzanak a körülöttük lévő világra. A közös élményeket együttjátszásban élik át újra más-más oldalról megközelítve.
„ Mindenhez van jogom,
hát játszom.
Föntről gyereknek, lentről
embernek látszom”
( Ratkó József )
2018. tavaszán kezdtük el az Önismereti drámafoglalkozásokat a lakásotthonokban lévő gyermekek számára. Két helyszínen, Salgótarjánban és Szátokon, havi 1-1 alkalommal két órát töltünk együtt 12 – 18 év közötti fiatalokkal. Az eltelt időszak alatt sokat formálódott a csoport, megtanultunk „egy nyelven” beszélni. Az elsajátított játékok során főként a kapcsolatteremtő és kapcsolattartó és koncentrációs gyakorlatok kerültek előtérbe.